طراحی سایت

آخرین وبلاگها و مقالات در خصوص طراحی سایت و دنیای تکنولئوژی

طراحی سایت

آخرین وبلاگها و مقالات در خصوص طراحی سایت و دنیای تکنولئوژی

نرم افزار اوپن سورس یا open source چیست ؟

open source , اوپن سورس , کدباز , نرم افزار اوپن سورس , منبع باز

امروز در طراحی سایت پرنا در خصوص نرم افزار های اوپن سورس صحبت خواهیم کرد.

ابتدا در خصوص مفهوم کدباز یا منبع باز توضیحاتی ارائه می دهیم ، سپس در خصوص تفاوت های برنامه اوپن سورس با نرم افزار های عادی پرداخته و در نهایت در خصوص اهمیت اینگونه نرم افزار ها صحبت می کنیم.

واژه open source اولین بار برای نرم افزار های کامپیوتری استفاده شد.

اوپن سورس امروزه مفهوم کمی متفاوتی گرفته است و یک سری از قوانین و اصول باید رعایت شده تا ما یک برنامه را " منبع باز " بنامیم.

 

نرم افزار اوپن سورس یا منبع باز چیست ؟

نرم افزار اوپن سورس ، نرم افزاری است که همه مردم می توانند کد های آن را ببینند ، ویرایش کنند و در نهایت بهبود ببخشند.

"کد منبع " هسته اصلی نرم افزار را تشکیل می دهد و در برنامه های عادی برای همه مخفی و رمز گذاری شده است.

در اوپن سورس ها قضیه متفاوت است و هدف از آزاد بودن دسترسی در نهایت بهبود کد ها می باشد.

طراحی سایت ارزان

 

تفاوت نرم افزار open source با سایر نرم افزار ها چیست ؟

کد منبع برخی نرم افزارها فقط برای شرکت یا شخص سازنده آن قابل دیدن و ویرایش است. این گونه برنامه ها "closed source "  یا منبع بسته نامیده می شوند.

علاوه بر بسته بودن کد هسته شما با نصب این گونه نرم افزار کاملا اجباری باید " قوانین و مقررات  استفاده از نرم افزار " را بپذیرید.

به طور خلاصه این قرارداد به شما حق هیچ گونه تغییر یا دستکاری نرم افزار را نمی دهد و در صورت تخطی شما مجرم شناخته خواهید شد.

در طرف مقابل در نرم افزار های "کد باز " شما میتوانید کد ها را ویرایش کنید ، از آن یاد بگیرید ، انرا به اشتراک بگذارید و ...

LibreOffice یک مثال از نرم افزار های open source است.

 

آیا نرم افزار کد باز صرفا برای برنامه نویس ها کاربرد دارد ؟

خیر ، این گونه برنامه ها هم به برنامه نویس ها و هم به کاربران عادی کمک می کند.

بخش عظیمی از اینترنت با استفاده از نرم افزار های کدباز ساخته شده است.

شما چه بخواهید و چه نخواهید ! هم اکنون در حال استفاده از خدماتی هستید که از لینوکس و آپاچی که هر دو از نرم افزار های متن باز هستند ، استفاده می کنند .

هر زمانی که شما مرورگر خود را باز می کنید ، به موسیقی گوش می دهید ، ایمیل خود را چک می کنید و... از نرم افزار های کد باز بهره مند شده اید.

 

مزایای استفاده از نرم افزار های منبع باز چیست ؟

 

  • کنترل : در این گونه نرم افزار ها کنترل کاملا دست شماست ، علاوه بر قابلیت تغییر کد ها شما با قوانین سفت و سخت نرم افزار های عادی برخورد نمی کنید.
  • قابلیت تمرین : خیلی از برنامه نویس ها این گونه از نرم افزار ها را دوست دارند چون امکان تمرین و بهتر شدن را به آن ها می دهد.
  • امنیت : شاید عجیب به نظر برسد و این گونه نرم افزار ها در دست میلیون ها نفر در حال تغییر و ویرایش و بهبود است.به همین دلیل حفره ها ی امنیتی کمتری نسبت به برنامه های عادی دارد.

 

آیا همه ی نرم افزار های منبع باز رایگان هستند ؟

خیر ، اگر چه بیشتر رایگان هستند ولی برخی از شرکت ها بابت نرم افزار های خود هزینه ای در یافت می کنند.

اگرچه پس از خرید شما به تمامی کد دسترسی دارید.

 

طراحی سایت پرنا

بیشتر بخوانید.

 

کلمه کلیدی چیست ؟ چرا کلمات کلیدی مهم هستند ؟


امروز در طراحی سایت پرنا به بررسی کلمات کلیدی یا keywords می پردازیم.

کلمات کلیدی مهمترین قدم در سئو است که به نوعی پایه و زیربنای آن محسوب می شود.

در صورت انتخاب کلمه اشتباه ، زمان ، هزینه و ابزار زیادی را بی هوده خرج می کنید. پس اگر هنوز کلمه کلیدی انتخاب نکرده اید این مقاله را به دقت بخوانید.

 

کلمه کلیدی چیست ؟

کلمات کلیدی ، ایده ها و عناوینی هستند که نشان دهنده نوع کسب و کار شماست .

در حوزه سئو keywords در واقع عباراتی هستند که مردم در موتور های جست و جو وارد می کنند.

اگر شما به دنبال خرید تلویزیون باشید در گوگل " خرید تلویزیون ال جی " را جست و جو خواهید کرد. خوب این یک کلمه کلیدی است.

یه عنوان یک مدیر وب سایت یا تولید محتوا کننده باید کلمات کلیدی مرتبط به موضوع و سنت کسب کار خودتان پیدا کنید.

تا امکان رشد بهتر این کلمات را فراهم آورید.

 

چرا کلمات کلیدی سئو بسیار مهم هستند ؟

کلمات کلیدی مانند پلی عمل می کنند که مردم را به محتوا و وب سایت شما می آورند.

مطمئنا هدف شما جذب ترافیک ارگانیک از طریق موتور های جست و جو است. کلمات کلیدی که شما هدف قرار می دهید ; تعیین کننده نوع ترافیک ورودی به سایت شما خواهند بود.

به عنوان مثال اگر شما کلمه خرید لب تاپ را هدف قرار دهید ، ولی در وب سایت فقط به معرفی و نقد لب تاپ ها بپردازید ، یک کلمه اشتباده را هدف قرار داده اید ! چون هدف مردم خرید لب تاپ است نه خواندن اطلاعات.


 

انواع کلمات کلیدی :

کلمات کلیدی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند کلمات کلیدی تجاری و غیر تجاری

 

کلمات کلیدی تجاری :

هدف از این نوع keyword  ها فروش محصول و خدمت خاصی است.این کلمات صرفا مخصوص فروشگاه های اینترنتی است.

کلماتی از قبیل ، خرید گوشی ، خرید لباس ، خرید جواهرات ، و برای خرید خدمات هم میتوان به مثال های طراحی لوگو ، طراحی سایت و ... اشاره کرد.

به طور کلی هدف این کلمات جذب پول و سرمایه از بازدید کننده است.

کلمات کلیدی غیر تجاری :

این نوع از کلمات کلیدی به طور غیر مستقیم برای مدیران وب سایت درامد زایی می کند.

هدف این نوع از کلمات جذب پول از بازدید کننده نیست ،

بلکه فراهم کردن محتوا و اطلاعات برای پاسخ به اطلاعات و فراهم کردن شرایط بازگشت دو مرتبه آن ها به سایت است.

اطلاعات اخترشناسی ( فرضا صور های فلکی ) ، اطلاعات در خصوص حیوانات خانگی (مثلا نحوه نگهداری از ژرمن شپرد) ، اطلاعات پزشکی خاص و... را می توان به عنوان مثال در نظر گرفت.

 

چگونه کلمات کلیدی خود را پیدا کنیم ؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی باید خود را به جای مشتری یا بازدید کننده بگذارید ، به جای انها فکر کنید ، از واژه های مورد استفاده آنها استفاده کنید. طرز فکر خودتان اهمیتی ندارد :)

این کار را می توانید با بررسی مردم ، صحبت با افراد و گروه های مختلف ، فروم های وب سایت ها و... بدست آورید یا از ابزار های موجود استفاده کنید.

ابزار های زیادی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه اکثرا فیلتر و تحریم هستند یا اصلا ایران و زبان فارسی را در لیست خود ندارند :(

یک از بهترین های که با V.P.N امکان دسترسی با ان را دارید keyword planner گوگل است.

به زودی آموزی کامل استفاده از آن برای شما در سایت قرار داده می شود.

 

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم ؟

استفاده بی مورد چندان مفید نیست .

شما باید با برنامه و اصول از کلمات کلیدی استفاده کنید برای آنها ارزش بیافرینید.

یکی از مهمترین نکته ها استفاده از کلمه کلیدی اصلی شما در url یا آدرس سایت شماست.

پس از شما باید کلمات کلیدی اصلی را در یک تگ h1 به کار ببرید.

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا ، و متون جایگزین عکس ها هم بسیار مفید است.

به زودی با آموزش های کامل تر باز میگردیم.

موفق باشید.

طراحی سایت پرنا

بیشتر بخوانید

نقشه سایت چیست ؟ چگونه آنرا در گوگل ثبت کنیم ؟


امروز در طراحی سایت پرنا به نقشه سایت یا sitemap نگاه دقیق تری می اندازیم.

در خصوص دلایل اهمیت آن ، نحوه ساخت نقشه سایت و همچنین نحوه معرفی و ثبت آن در گوگل توضیحاتی ارائه می شود.

 

نقشه سایت چیست ؟

نقشه سایت در واقع چندین نوع دارد ، یک نوع از آن پیش از طراحی سایت و نوعی مدل و ماکت از وب سایت است.

در این مقاله صرفا منظور ما نوعی از آن است که برای سئو اهمیت دارد.

این فایل با پسوند XML تولید می شود و یک لیست از کلیه صفحات ، نوشته ها ، تگ ها و.... می باشد.

 

تعریف گوگل از سایت مپ :

" نقشه سایت یک فایل است که در آن لیستی از کلیه صفحات وب سایت شما وجود دارد. این فایل به گوگل و سایر موتور های جست و جو در خصوص نحوه چینش محتوای شما می گوید. ربات های جست و جو گر با خواندن این فایل ها هوشمند تر سایت شما را بررسی می کنند "

گوگل در در تعریف بالا حتی از اهمیت این فایل سخن می گوید چون با این فایل موتور های جست وجو راحت تر مطالب شما را پیدا خواهند کرد.

مشخصا اهمیت این موضوع در سئو است.

 

من به نقشه سایت احتیاج دارم ؟

با توجه به اطلاعات بالا مشخصا جواب "بله " است.

گوگل با کمک این فایل راحت تر مطالب شما را پیدا می کند.

خصوصا اگر یک وب سایت با محتوای فراوان مثله سایت خبری دارید.

 


چگونه بسازیم ؟ آموزش ساخت نقشه سایت :

اگر وب سایت شما وردپرسی است صرفا با نصب افزونه هایی مثله youst و... می توانید نقشه سایت خود را به صورت خودکار بسیازید.

اگر از سیستم های مدیریت محتوا open  source استفاده نمی کنید می توانید از ابزار آنلاین استفاده کنید.

با ورود به این سایت  و وارد کردن دامنه می توانید سایت مپ خود را دانلود کنید.

 

ثبت کردن نقشه سایت در گوگل :

برای انجام این کار وارد اکانت search console خود شوید.

سپس به ترتیب ( از چپ به راست )  crawl -> Sitemaps ->ADD/TEST SITEMAP

پس از آن آدرس سایت مپ خود را وارد کنید که معمولا /sitemap_index.xml یا /sitemap.xml می باشد.

سپس test sitemap را بزنید و در صورتی که خطایی دریافت نکردید ، بار دیگر ادرس سایت مپ را وارد نموده و اینبار submit sitemap را بزنید.

بنا بر اعتبار شما در گوگل فراید ثبت و index نقشه سایت شما ممکن است ، چند دقیقه تا چند هفته طول بکشد !

موفق باشید

بیشتر بخوانید

چرا طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم است ؟


اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

 

اما امروز فقط در کامپیوتر ها و لب تاپ هایشان به جست و جو و وبگردی نمی پردازند.

آنها از اسمارت فون ها یا همان گوشی های هوشمند ، تبلت ها و حتی تلویزیون های هوشمندشان نیز استفاده می کنند.

خوب این به چه معناست ؟ یعنی وب سایت شما از تمامی نظر ها ، سایز ها و ... در دستگاه های مختلف نشان داده می شود.

پس باید طراحی سایت شما رسپانسیو و واکنشگرا باشد.

 

طراحی سایت رسپانسیو چیست ؟

به وب سایتی که می تواند خودش را به اندازه صفحه های نمایش متفاوت تطبیق دهد واکنشگرا می گویند.

در فرایند تطبیق وب سایت همچنان باید ویزگی های اصلی خود را بروز دهد. نباید ناقص شود.

اکنون باز هم فکر می کنید بدون وب سایت ریسپانسیو به موفقیت می رسید ؟ کمی به اینفوگرافیک زیر توجه کنید.

 

 

نکات منفی که کاربران آنها را دوست ندارند :

مردم بسیار زودرنج شده اند. آنها دوست دارند یک وب سایت بسیار سریع به طور کامل لود شود.


برای آنها اهمیت ندارد از طریق گوشی ، تبلت یا ... در حال وبگردی هستند.

طبق آمار اگر یک وب سایت بالای 3 ثانیه برای لود شدن به زمان نیاز داشته باشد 40 % مردم آنرا ترک می کنند.

38% مردم هم اگر طراحی ریسپانسیو وب سایت شما زیبا و درگیر کننده نباشد بالافصله آنرا ترک می کنند.

پس حالا می دانید که تنها واکنش گرا بودن طراحی سایت مهم نیست ! طراحی واکنش گرا باید زیبا و سریع نیز باشد.

در امار حتی اوضاع بدتر نیز می شود ! بر طبق بررسی ها اگر وب سایت شما از لحاظ گرافیکی زیبا نباشد 94% مردم به کسب و کار شما اعتماد نمی کنند.

در حقیقت حدود نیمی از کاربران (48%) زیبایی ظاهری یک سایت را نکته و فاکتور اساسی معرفی کننده یک کسب و کار می دانند.

بر اساس این امار شما باید کاملا اهمیت زیبایی و سرعت را در طراحی سایت ریسپانسیو درک کرده باشید.


 

نکات مثبت در طراحی سایت حرفه ای واکنشگرا چیست ؟

حال به بررسی نکات مثبت طراحی سایت واکنشگرا بپردازیم.

45% مردم در بین سنین 18-29 (جوانان) از طریق گوشی های خود به وب گردی می پردازند.

70 % جست و جو های انجام شده در حدود 1 ساعت به نتیجه می رسند.

(اگر کسی قصد خرید کتاب را داشته باشد و با گوشی این کار را انجام دهد ، یک ساعت بعد یا آن کالا را خریده است یا بی خیال می شود)

پس طراحی سایت ارزان واکنشگرا بازار جوانان را هدف قرار می دهد.

آیا یک فروشگاه اینترنتی دارید ؟ یک وب سایت واکنگرا کمک شایانی به بهبود فروش شما خواهد کرد.

4/5 مردم از طریق گوشی های هوشمند به خرید از طریق اینترنت می پردازند !

67% مردم (از 4/5 بالا ) به خرید از سایت هایی می پردازند که رسپانسیو خوبی دارند.

نکته بسیار مهم دیگر که قبلا هم گفته شده است این است که با طراحی سایت واکنشگرا به سئو و رتبه شما در گوگل بهبود می یابد.

گوگل از سال 2009 سایت ها را به رسپانسیو بودن تشویق کرده و اعلام کرده وب سایت هایی که واکنش گرا نباشند رتبه خوبی نخواهند داشت.


 

نتیجه :

طراحی سایت اگر واکنش گرا نباشد آسیب های جدی به برند و فروش شما در اینترنت خواهد زد.

اگر سرعت لود وب سایت شما بالا باشد مردم انرا ترک خواهند کرد.

اگر وب سایت شما در حالت رسپانسیو زیبا نباشد و ناقص به نظر برسد نمی توانید اعتماد مردم را به دست بیاورید.

اینترنت و تکنولوژزی در حال پیشرفت است و اگر کند باشید از قافله عقب خواهید ماند.

موفق باشید

طراحی سایت پرنا

بیشتر بخوانید

 

 

گوگل چه چیز هایی را در سایت شما دوست دارد ؟

طراحی سایت

در این مقاله در خصوص نکاتی که گوگل برای رتبه دهی به آنها توجه می کند می پردازیم.

ارتباط محتوا :

محتوای مرتبط به هم مهمترین و قدیمی ترین نکته برای گوگل محسوب می شود. اما محتوای مرتبط چیست ؟

محتوای مرتبط به متن و از همه مهمتر کلمات کلیدی شما در محتواها اشاره دارد.

کلمات کلیدی ، جملات یا عباراتی هستند که مردم با وارد کردن آنها در موتور های جست و جو ، به دنبال محتوای مورد نظر خود می گردند.

برای مثال برای یک فروشگاه اینترنتی لباس کلمه خرید پیراهن می تواند یک کلمه کلیدی باشد.

پس از پیدا کردن کلمه کلیدی ، این کلمه را باید در عنوان و صد البته خود متن محتوا به کار بگیرید.

 طراحی سایت

 

استفاده از نقشه سایت یا sitemap :

اگر در حال حاضر از نقشه سایت استفاده نمی کنید باید زودتر این کار را انجام دهید.

نقشه سایت به گوگل برای پیدا کرن محتوا کمک کرده و این پروسه را راحت تر می کند.

اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می کنید افزونه های بسیاری برای انجام اینکار وجود دارد مثله Google Sitemap Generator

 

کسب اعتماد و اعتبار :

گوگل به چه سایت هایی اعتماد دارد ؟ وب سایت هایی که روزانه با استفاده از کلمات کلیدی بازدید کنندگان زیادی را جذب می کنند  اعتماد گوگل را به دست آورده اند.

چگونه اعتماد گوگل را کسب کنیم؟

زمانی که یکی وب سایت با ترافیک بالا و معتبر به سایت شما لینک می دهد ، اعتبار شما افزایش پیدا می کند.

فرضا اگر یک سایته خبری دارید و وب سایت BBC پس از خبری شما را معرفی کند رتبه شما  بهبود چشم گیری خواهد داشت.

 

علت کاهش رتبه سایت در گوگل | رنک گوگل | علت کم بودن رتبه سایت در گوگل
| افزایش رتبه گوگل | دلیل افزایش رتبه گوگل | طراحی سایت

نکته دیگر مطمئن بودن به هک نشدن یا ویروسی نبودن وب سایت شماست.

پس از هک شدن ممکن است تغییرات زیادی در وب سایت صورت نگیرد ،

و وب سایت به روال قبلی خود ادامه دهد ولی اطلاعات خاصی برای بازدید کننده ارسال ، یا از او دریافت شود.

نکته بعدی مدت زمانی است که یک بازدید کننده در وب سایت شما سپری می کند.

اگر کاربری معمولا زیر 60ثانیه وب سایت شما را ببندید برای شما نمره منفی دارد .

زیرا گوگل فکر می کند گه کاربر به اطلاعات مورد نظر خود در وب سایت شما دست نیافته است.

 

به روز باشید :

شاید بگویید من تمامی نکات را رعایت کردم و محتوا بی نظیر در سایت گذاشتم و... ولی همچنان رتبه خوبی ندارم.

گوگل دوست دارد شما به روز باشید ، به همین دلیل است که بخش وبلاگ در سایت ها به یک چیز عادی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

طراحی سایت پرنا