حتما خیلی شنیدین که وب سایت باید رسپانیسو باشه ولی علتش و همچنین معناشو خوب نمیدونستین.
امروز در طراحی سایت پرنا در خصوص طراحی سایت رسپانسیو یا همون واکنشگرا خودمون صحبت میکنیم.
یک وب سایت رسپانسیو باید در تمامی اسمارت فون ها ، تبلت های و... به صوریت به نمایش درآید که تمامی ویزگی های Ui و UX را به طور کامل اجرا کند.
با توجه پیش گرفتن کاربران و وب گردان در این محیط ها هم اکنون این موضوع بسیار بسیار مهم است.
باید بگیم سایت واکنشگرا تقریبا از سال 2001 وجود داشت.
دراین این با توجه به عرضه برخی مانیتورها با سایز متفاوت طراحی سایت بگونه ای صورت میگرفت که در سایز های مختلف (مثل 14 اینچ و 17 اینچ ) سایت خوب نشان داده شود.
البته خوب این مفهوم خیلی ساده بود والبته در اون زمان خیلی سخت !
بار معرفی media query ها در css که سال 2009 این اتفاق افتاد اصل مفهوم واکنشگرا بودن به وجود امد وب سایت ها برای گوشی ها رسپانسیو شدند.
ان زمان این موضوع خیلی حائز اهمیت نبود ولی با معرفی و رشد اسمارت فون ها و تبلت ها و کوچ بسیاری از وب گرد ها به این محیط ها به جای کامپیوتر این موضوع جدی تر شد.
در سال 2012 گوگل رسما اعلام کرد که وبسایت های responsive امتیاز سئو بسیار بهتری میگیرند و به طور خلاصه اگر حالا یک وب سایت رسپانسیو نباشد به هیچ موفقیتی دست نخواهد یافت.
در حال حاضر با معرفی فریم ورک هایی از قبیل بووت استرپ کار طراحی سایت responsive ساده تر و همچنین زیبا تر شده است.
کلیه سایت هایی که در طراحی سایت پرنا طراحی می شوند کاملا واکنشگرا هستند و هیچ گونه هزینه اضافی بابت این کار از مشتری دریافت نمی شود.
در این گونه وب سایت ها شما نیازبه به اپلیکشن و چیز خاصی برای نمایش سایت در گوشی ها ندارید.
این کار موجب افزایش چشکگیر رتبه گوگل شما و درنتیجه تقویت سئوی شما می شود.
طراحی سایت یا .. فقط مربوط به طراحی گرافیک نمی شود. وقتی کسی می گوید من طراح هستم نمی توان بالافاصله کاری را که او در طول روز انجام می دهد تشخیص داد.
عناوین شغلی طراح UI و برنامه نویس UX آینده جدیدی را پیش روی طراحان قرار داد.
در زبان فارسی UI را رابط کاربری و UX را تجربه کاربری معنا کرده اند.
UX مخفف کلمه User Experience به معنای تجربه ، احساسات و رفتار کاربر پس از مشاهده وب سایت یا ... شما است.
UI مخفف کلمه user interface و به معنای رفتار متقابل کاربر و وب سایت ، اپلیکیشن ، ماشین ، روبات و... است.
هر دو این موارد در حال حاضر در حوزه IT بسیار حائز اهمیت هستند و نیاز دارند تا با هم تعامل داشته باشند.
علارغم نزدیک UI و UX ، این دو حوزه تفاوت های بسیار فاحشی با هم دارند.
UX چیست ؟ تجربه کاربری ! :
UX موضوع نسبتا جدید است ، ولی اهمیت آن روزانه در حال افزایش است و شرکت های بسیاری در حال حاضر یک کارشناس UX استخدام کرده اند ، در حالی که دقیقا نمی دانند کاربرد آن چیست !
برخی از مردم به اشتباه فکر می کنند UX فقط مربوط به طراحی گرافیکی است و به شکل و شمایل و ... بستگی دارد . در حالی که موضوع اصلی نحوه عملکرد است.
شناخت مشتری های هدف ، و کشف اینکه چگونه آنها با خرید کالا یا خدمات شما احساس رضایت پیدا می کنند ، وظیفه طراح UX است.
UX کار ها ، بیشتر در بخش development یا اگر موضوع خودمان که طراحی سایت است ، برنامه نویسی فعالیت می کنند.
همانطور که تا الن متوجه شدید ، نقش طراح UX ، پیچیده ،چالش برنگیز و چندمنظوره است.
به قولی " رابط کاربری مثله یک جک میمونه ، فقط وقتی تعریفش کنی کسی نمی خنده ! "
همه شرکت ها مطمئنا دوست دارند موفق و موفق تر شوند ، UX میتواند شما را به این مهم برساند ، ولی برای این کار به ابزار زیبا و جذاب نیاز دارد.
ساخت یک UI عالی بسیار چالش برانگیز است ، زیرا باید مبتنی بر درک باشد.
وقتی از مردم بپرسید گوشی های اپل یا سامسونگ ؟ اکثرا اپل را انتخاب می کنند.
حتی اگر هر دو گوشی از لحاظ فنی یا UX در یک سطح باشند.
مردم با گوشی ها اپل حس بهتری دارند ، اگر از آنها بپرسید چرا جواب منطقی ای نخواهید شنید !
اپل نمونه کامل یک محصول با UX & UI بسیار قدرتمند و با تعامل عالی بین این دو است.
رابط کاربری ، تکنولوژی را برای استفاده مردم ، آسان می کند.
طراح UI بر قسمت هایی که کاربر با برنامه یا محصول در تعامل و تماس است کار می کند. (مثله ظاهر سایت یا app )
اگر هر کدام از عناصر UI و UX ضعیف عمل کنند ، کاربر حس ضعیف تری برای خرید محصول شما خواهد داشت.
به همین دلیل رابط کاربری و تجربه کاربری باید هر دو عالی باشند و به خوبی در تعامل باشند ، تا یک محصول عالی داشته باشیم.
طراحی سایت پرنا
امروز ما در طراحی سایت پرنا به بررسی سوال " برندسازی چیست " می پردازیم و سعی داریم با جواب ها و مثال های ساده به خوبی این موضوع را توضیح دهیم.
به هر چیزی شما بتوانید با قیمت گذاری به فروش برسانید یا نیازی را رفع کنید محصول گفته می شود. محصول می تواند فیزیکی ، دیجیتالی یا صرفا انجام خدمتی باشد.
حال با شرح یک مثال به معنای محصول در برندینگ می پردازیم.
برای مثال شما آب را در نظر بگیرید ، همه ی ما به آن دسترسی داریم ، خیلی ساده می توانیم ان را بطری یا مخزنی ریخته و آن را حمل کنیم.
پس چرا و چگونه کمپانی هایی که آب معدنی یا آشامیدنی به فروش می رسانند ورشکست نمی شوند ! ما هیچ نیازی به آن ها نداریم .
جواب ساده است - برندینگ !
برند یک اسم ، یک شکل ، یک لوگو و یا هرچیزی است که محصول یا خدمات یک شرکت را نمایان می کند.
میتوان برند را تصویر ذهنی شما وقتی به یک محصول یا خدمت فکر میکنید در نظر گرفت.
برند فقط شکل فیزیکی ندارد ، به احساسات مشتری وقتی به محصول خاصی فکر میکند نیز بستگی دارد.
یک محصول همیشه میتواند تقلید و کپی شود ، ولی برند یکتا و بی همتاست.
برای مثال پپسی و کوکا کولا طعمی بسیار نزدیک به هم دارند ولی باز هم مردم صرفا یکی از این دو را ترجیج می دهند.
همین مثال در بطری های آب معدنی هم وجود دارد :
برگرفته از چشمه های اینجا، چشمه های فلان جا ، چشمه های اونجا ! ، آب اکسیژنه و... ، در آخر همه را از شیر آب دستشویی پر می کنند و به فروش می رسانند.
همانطور که گفته شد برند ها بر احساسات مشتری ها تاثیر میگذارند ، شما صرفا با خرید برندی که در ذهن دارید احساس آرامش دارد حتی اگر سایر برند ها با کیفیت تر باشند .
برندینگ خوب مطمئنا بر رفتار حرفه ای کارمندان ، افزایش سرمایه گذاری ها و... نیز تاثیر بسیار مطلوبی دارد.
کمپانی ها از راه ها و روش های متفاوتی به این مهم دست پیدا می کنند.
در مثال آب معدنی ما مهمترین نکات استفاده از تبلیغات و شکل ظاهری بسته بندی است.
بسته بندی مانند یک فروشنده ساکت عمل می کند که توجه مشتری ها را به خود جلب می کند.
برای مثال بسته بندی زیر را در نظر بگیرید ، به سادگی می توان به مفهوم برگرفته از طبیعت دست یافت.
تبلیغات درست ، یک ابزار بسیار قدرتمند اتس که داستانی را در خصوص محصول بیان می کند .
به طور کلی محصول چیزی است که شما به فروش می رسانید ، برند مفهوم ذهنی و فیزیکی است که در ذهن مشتری نقش می بندد.
branding راه کار و روش ها برای خلق آن تصور است.
امیدوارم این مقاله توانسته باشد به خوبی مفهوم branding را بیان کند.
در صورت داشتن هرگونه سوال می تواند با ما در ارتباط باشید.
طراحی سایت پرنا
بسیاری از سایت ها امروزه توسط Cms ها یا سیستم های مدیریت محتوا مدیریت می شوند.
به کمک cms ها شرکت ها یا اشخاص می توانند به آسانی سایت را ویرایش و آپدیت کنند.
با کمک cms ها نیازی نیست که دائما یک برنامه نویس خبره در کنارتان باشد.
در حال حاضر وردپرس با در اختیار داشتن بیش از 50 % وب سایت ها ، با قدرت پرچمدار سیستم های مدیریت محتوا است.
یکی از باور هایی که در کشور ما وجود دارد این است که وردپرس یعنی قالب های اماده !
در وردپرس میتواند وب سایت ها را از صفر ، کاملا اختصاصی طراحی کرد. (کاری که ما در طراحی سایت پرنا انجام می دهیم)
صد البته هزاران هزار قالب آماده نیز که به صورت رایگان ، یا پرداخت مبلغ نسبتا کمی قابل نصب هستن نیز وجود دارد.
هر دو روش با توجه به بودجه ، نیازمندی ها و اهداف شما می توانند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشند.
در این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم.
شاید این حرف عجیب به نظر برسد چون به ضرر ماست ! ولی در پروژه های کوچک و ساده استفاده از قالب ها آماده بهتر است.
برای مثال اگر وب سایت شما صرفا نقش یه بروشور آنلاین را برایتان ایفا می کند که قصد تغییرات چندانی روی آن ندارید بهتر است به قالب های آماده فکر کنید.
ما در طراحی سایت پرنا قالب ها آماده را هم کاستومایز و تغییر می دهیم. در قالب های آمده اکثریت برنامه نویسی قبلا انجام شده است.
به همین دلیل هزینه های طراحی کمتر است. البته باید کار هایی برای کاستومایز کردن و تغییرات روی این قالب ها نیز انجام شود.
دلیل این قضیه هم همینی است که در بالا ذکر شد.بیشتر برنامه نویسی ها قبلا انجام شده است !
به طور میانگین کار راه اندازی قالب ها آماده نهایتا یک هفته طول خواهد کشید.
مهمترین فاکتور ها در قالب ها آماده استفاده از قالب های زیبا ، قدرتمند و قابلیت تغییر دادن است.
قالب های آمده نکات منفی زیادی نیز دارند ، خصوصا اگر سررشته ای از برنامه نویسی نداشته باشید.
برنامه نویسان خبره می توانند تا حدی این مشکل را حل کنند ، ولی باید بدانید قالبی که استفاده می کنید حداقل 10 ها هزار بار دانلود شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد
در این گونه قالب ها شما تقریبا توانایی تغییر دیزاین ، یا اضافه کردن ویژگی های منحصر به فرد را ندارید.
این مشکلات میتواند عدم استفاده از ایکون ها ، تصاویر خاص یا ... است.
البته باید این نکته را هم گفت که این کارها غیر ممکن نیست ! ولی تقریبا دوبرابر زمانی که برای طراحی از صفر لازم است زمان می برد.
ممکن است به مشکلاتی از قبیل رسپانسیو بودن ، کد های عجیب غریب ، تداخلات عجیبی و... بر بخورید.
در اینگونه وب سایت ها حتی اگر موفقیتی کسب شود امکان توسعه وجود ندارد.
فرضا قصد دارید امکان ثبت نام کاربران و ارائه خدماتی خاص به آنها را داشته باشید . در قالب های آماده این فکر ها نکنید.
به طور خلاصه مشخص نیست چه کسی ، با چه نیتی ، یا .. این قالب ها را طراحی کرده است.
اگر پس از مدتی سایتتان هک شد تعجب نکنید چون یک مسئله رایج در قالب های آماده است.
البته استفاده از قالب ها معروف که به صورت رسمی و قانونی خریداری شده اند ( البته این امکان در کشور ما وجود ندارد ! ) این مشکلات را نخواهد داشت.
این مشل در اصل مقاله وجود ندارد ولی به هر حال در کشور ما وجود دارد.
با توجه به نحریم بودن کشور ما در بانک ها معتبر دنیا و به طور خلاصه عدم حضور ما در بازار جهانی شما توانایی خرید قالب ها خوب و معتبر را نخواهید داشت.
قالب هایی که در کشور ما به صورت رایگان وجود دارد یا توسط برخی سایت های سود جو به فروش میرسد نسخه کرک شده (نول شده ) این قالب های آماده است.
مشکل این مسئله عدم دسترسی مستقیم شما به آپدیت های قالب و امکانات کلی آن است ! علاوه بر آن به هیچ عنوان امنیت این قالب ها مناسب نیست.
گول وعده های وب سایت های فروشنده را نخورید .
برندینگ شما بسیار قدرتمند تر خواهد بود. به جای اینکه دنبال قالبی بگردید که به کسب و کار شما نزدیک باشد ، قالبی طراحی کنید که 100% شما را نشان دهد.
هر چیزی که در فکر دارید ، هر ایده ای که داریدتوسط یک تیم درست قابل انجام است.
با گذر زمان شما مطمئنا نیازمند انجام تغییرات در وب سایت خواهید بود.
این تغییرات ممکن است در طراحی یا ویژگی ها باشند . انجام تغییرات در قالب های اختصاصی شدنی است.
در طراحی سایت اختصاصی تمامی نکات مورد نیاز سئو رعایت می شود.
این موضوع یکی از مهم ترین نکات قوت طراحی سایت اختصاصی می باشد.
تمامی نکات لازم از قبیل استفاده از تگ های درست ، سرعت سایت ، رسپانسیو بودن و... در طراحی وب سایت اختصاصی رعایت می شود.
در بخش تجارت الکترونیک که شما قصد فروش کالا یا خدماتی را دارید حتما باید یک قالب اختصاصی داشته باشد.
قالب های اماده به هیچ عنوان نمی توانند در این حوزه موفق باشند.
بله بسیار ساده ، علاوه بر اینکه قالب ها آمده شمایل تقریبا شبه به هم دارند طراح ها خیلی ساده می توانند این موضوع را تمیز دهند.
علاوه بر آن افزونه هایی از قبیل Wapplayzer و ... توانایی تشخیص این موضوع را دارند.
یک وب سایت میتواند ابزاری بسیار قدرتمن برای شما باشد ، اگر درست طراحی شود.
به طور کلی شما باید طراح یا شرکت مناسب را انتخاب کنید. گول حرف ها را نخورید !
به طور کلی استفاده از قالب ها اختصاصی بسیار بهتر و کار آمد تر است .
میتوان با رشد کسب و کار شما ، وب سایت را نیز رشد داد.
ایمیل ها یکی از ابزار های اصلی بازاریابی از زمان پیداش اینترنت هستند.
اگرچه اکثر استراتژی های حال حاضر آشغال به تمام معنا هستند. ما هر روز تعداد بسیاری از ایمیل ها را نخوانده به پوشه اسپم ها منتقل می کنیم !
ما در این مقاله به طور دقیق به معنای ایمیل مارکتینگ ، راهکار ها و استراتژی های درست آن می پردازیم.
ایمیل مارکتینگ نوعی از بازاریابی مستقیم است که در آن با استفاده از نامه الکترونیکی یا ایمیل به ارتباط با مشتری ، تبلیغ کالا یا خدمات یا ... می پردازیم.
به معنای ساده تر هر ایمیلی که به مشتری فعلی یا بالقوه فرستاده می شود ایمیل مارکتینگ محسوب می شود. اگر شرایط و قواعد زیر رعایت شود :
ایمیل مارکتینگ جدید نسبت به روش سنتی آن مزایای زیادی دارد :
ایمیل مارکتینگ بسیار ارزان است. شما حتی می توانید خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید.
در این صورت واگذاری این کار به شرکت ها متوجه قیمت بسیار کمترآن نسبت به تعرفه سایر تبلیغات رایج خواهید شد.
همانطور که بالاتر گفتم بعد از سئو در طراحی سایت، ایمیل مارکتینگ بیشترین نرخ موفقیت را داراست.
با طرح و استراتژی درست ، اینگونه ایمیل ها صرفا برای کسانی که علاقه مند هستند ارسال می شود.
با ابزار های موجود ، میتوان کاربرانی که با ایمیل شما وارد سایت شدند ، یا جوابی ارسال کرده اند را به آسانی بررسی کرد.
با اندازه گیری ، شما می توانید باز هم حلقه کاربران را کمتر کرده و نرخ موفقیت را بالا برده و هزینه را کمتر کنید.
دیو چافی برای موفقیت در این نوع مارکتینگ قواعد و قوانین خاصی را تعیین کرده است.
این قواعد به طور خلاصه به نام CRITICAL شناخته می شوند.
این موضوع به طرح و قالب کلی ایمیل های فرستاده شده می پردازد.
قالب ایمیل ها باید جذاب ، ساده و زیبا با شند.
معنای این قانون این است که پس از بررسی ایمیل ها ،شما باید رفتار و سلایق مشتری را به خوبی بدانید.
ایمیل ها را برای هر شخص شخصی سازی کنید.
ایمیل ها باید به مشتری انگیزه بدهند.
فرض کنید ایمیلی ارسال می کنید با مضمون یک وعده غذایی رایگان !
با اینکار مشتری دوست دارد ایمیل را باز کند. البته باید به وعده هایی که می دهید عمل کنید !
ساعت 3 نصفه شب ایمیل ارسال نکنید !
برای مثال مردم صبح ها ، و هنگام غروب سری به انباکس خود می زنند. این زمان ها بهترین است .
شما صرفا از یک شیوه تبلیغاتی استفاده نمی کنید.
باید استراتژی شما به گونه ای باشد که ایمیل مارکتینگ و سایر تبلیغات شما مثله بروشور های آنلاین ، شبکه های اجتماعی یکپارچه باشند.
به هر حال مطمئنا شما قالب کلی ایمیل را کپی پیست خواهید کرد.
در این قانون منظور این است که مراقب باشید ، اسم ها ، لینک ها و.. اشتباه ارسال نکنید !
در این قانون دیو در خصوص هدر ایمیل ها که باید شمال تیتر اصلی ، زمان و اسم مشتری و.. باشند صحبت می کند.
قوانین و قواعد نگارشی و گرافیکی را رعایت کنید.
فرض کنید ایمیلی در خصوص دوره آنلاین مجسمه سازی ارسال کرده اید . لینکی که در ایمیل قرار دادید نباید به صفحه اصلی سایت شما باشد !
لینک باید به صفحه مربوط به دوره مجسمه سازی باشد.
در این قانون دیو تاکید میکند که پروسه خرید را برای مشتری راحت تر کنید ، همان چیزی که مشتری وعده داده اید را برایش فراهم کنید.
بله email marketing بسیار در حال اهمیت است ، شما روزانه آن را میبینید ، شاید تا به حال متوجه حضور پررنگ آن در زندگی خود نشده باشید !
در صورت رعایت قوانین فوق و استراتژی درست می توانید رشد چشمگیری در سود و فروش خود داشته باشید.
ایمیل ارسال نکنیک که مستقیما به پوشه اسپم برود ! چیزی بفرستید که ارزش خواندن داشته باشد.